Rabocup Noord Drenthe
Image default
Sport

Sportvoeding: do’s en dont’s

Voeding is voor iedereen belangrijk, maar voor sporters soms nog belangrijker. Goede voeding draagt onder andere bij aan goede spiergroei en dat is voor veel sporters het uiteindelijke doel. Er zijn wel wat dingen die je wel moet doen op het gebied van sportvoeding en natuurlijk ook dingen die je beter niet kan doen. Als je hier benieuwd naar bent, kan je het beste blijven doorlezen voor meer informatie.

 

Voldoende eiwitten

 

Ieder mens heeft behoefte aan eiwitten, omdat deze een belangrijke bouwstof is voor het lichaam. Mensen die niet sporten, halen over het algemeen voldoende eiwitten uit de dagelijkse voeding. Voor sporters is deze hoeveelheid niet voldoende. Dit betekent dat het voor sommige sporters belangrijk is om toch wat extra eiwitten te consumeren. De richtlijn hiervoor is om extra eiwitten te consumeren als je twee keer of meer per week een intensieve training doet.

 

Eiwitten zorgen ervoor dat de spieren een stuk beter en sneller herstellen. Als je een intensieve training hebt gedaan, is de kans groot dat je pijn krijgt door kleine scheurtjes in de spieren. Met eiwitten kan je deze pijn dus voorkomen. Je kan meer voeding eten waar eiwitten in zitten of speciale eiwitsupplementen gebruiken om te voldoen aan de hoeveelheid eiwitten die jij nodig hebt. 

 

Ondersteunende supplementen

 

Je hebt vast en zeker gemerkt dat steeds meer sporters ervoor kiezen om supplementen te gebruiken. Dit kan je ook zeker doen als je merkt dat je hier behoefte aan hebt. Er zijn namelijk veel verschillende supplementen die allemaal voor een ander doel worden gebruikt. Het is belangrijk dat je van tevoren weet wat jij nodig hebt. 

 

Een bekend supplement is de pre workout. Een pre-workout neem je in voor het sporten, want het zorgt ervoor dat je weer genoeg energie hebt om een training te doen. Dat is ideaal op de dagen dat je eigenlijk geen kracht hebt om een training te doen. Als je op zoek bent naar wat ondersteuning van de spierkracht, dan kan je bijvoorbeeld supplementen met creatine gebruiken. 

 

Overdosis supplementen

 

Wat je zeker niet moet doen, is een overdosis nemen aan supplementen. Op elk supplement zal je richtlijnen aantreffen voor het gebruik ervan. Het is voor jouw lichaam belangrijk dat je deze richtlijnen opvolgt. Je wil natuurlijk goed zorgen voor jouw lichaam. Sommige supplementen kunnen nadelige gevolgen hebben als je er te veel van gebruikt. 

 

Als je er niet helemaal uitkomt op het gebied van supplementen, kan je het beste om advies vragen bij een betrouwbare supplement shop. Je kan ervan uitgaan dat deze mensen precies weten wat jij nodig hebt en hoeveel supplementen je mag gebruiken. Zo weet je zeker dat jouw lichaam goed zal reageren op de supplementen. 

 

Gerelateerde artikelen

Wedden op de Duitse Bundesliga

De 5 leukste sporten die je nog niet doet

Een Flow fitness hometrainer met een lange levensduur