Tips voor wie rouwt

Tips voor wie rouwt

Verlies van een dierbare of geliefde verandert je leven. De heftige periode van het overlijden tot de uitvaart kan een emotionele rollercoaster zijn met extreme emoties. Ook daarna is het verdriet en gemis vaak nog hevig. Feestdagen en vakanties zijn momenten waarin de afwezigheid en het gemis van de dierbare extra sterk ervaren worden.

Een persoonlijke uitvaart die binnen 7 dagen na het overlijden meestal volgt helpt om een oprecht afscheid te nemen. Voorwaarde is dat dan goed georganiseerd wordt en dat de nabestaanden de ruimte krijgen voor eigen inbreng.  Na de uitvaart is ruimte om te gaan denken aan een gedenkteken op de begraafplaats of aan een mooie urn. Het helpen om samen een persoonlijke grafmonument in combinatie met grafkunst tot stand te brengen kan helend en troostrijk zijn. Mooie en gevoelige voorbeelden van originele en moderne Grafmonumenten staan hier.

Gelukkig is er vlak na een overlijden en de periode erna hulp en troost familie en vrienden. Dat geeft steun en brengt mensen vaak tot elkaar. Op langere termijn verbleekt het verdriet bij de niet direct betrokkenen. Dat is logisch, voor hen gaat het leven van alle dag weer verder. Maar voor degene die het direct treft blijft het gemis en het verdriet. Rouwen kan heel rauw zijn. Trouw is ook niet zomaar weer over. Hoe lang dat duurt verschilt van persoon tot persoon.

Het rouwen kan voor buitenstaanders als te lang en te lastig worden ervaren. Er is een moment  waarop “men” vindt dat het wel genoeg is geweest. Dat het tijd wordt om de draad weer op te pakken – dat je je verdriet achter je moet laten en je moet richten op het leven.

Verlies is vaak als een amputatie: een wond kan wel helen, het gemis zal echter nooit helemaal weggaan. Een gapend gat na het verlies van je partner of kind en het gemis dat nooit helemaal over zal gaan vallen lastig te delen. Dat kan tot eenzaamheid leiden. Voor een mens is langdurig eenzaamheid ongezond. Eenzaamheid intensiveert verdriet en maakt het gemis alleen maar sterker en lastiger om een plekje te geven.  Verlies verwerk je niet zoals een uitvaartverzorger ooit zei. Afval dat verwerk je! Het gemis dat is een kwestie van “doorleven”. Hier volgen tips hoe met verlies en rouw verdriet en eenzaamheid om te gaan. Om te kunnen “doorleven”.

Tips tegen eenzaamheid

1. Blijf bij je gevoel

Schaam je niet als je je eenzaam voelt. Je bent zeker niet de enige! Eenzaamheid komt veel voor onder alle leeftijdsgroepen. Door het verlies je geliefde of dierbare worden gevoelens van eenzaamheid vergroot. Het heel gebruikelijk om je eenzaam te voelen als je je partner of kind hebt verloren. Aarzel en schaam je niet om een ander om hulp te vragen. Vertel wat er gebeurd is en hoe je je voelt. Niet iedereen weet wat er in jouw leven speelt. Je kunt dit ook in kleine stapjes doen. Langzaam aan bijvoorbeeld een buurman of buurvrouw  in vertrouwen nemen.  Wat ook werkt is zelf hulp aan anderen aan te bieden. Op die manier maak je weer contact en ben je meer onder de mensen. Ook een kort gesprekje geeft al afleiding en kan helpen tegen eenzaamheid.

 

2. Contact via Social Media

Er zijn lotgenoten die door een vergelijkbaar verdriet gaan. Via internet kun je (anoniem) in contact komen met mensen die herkennen waar jij mee zit. Er zijn speciale groepen op facebook en forums die gaan over verlies, rouwen en eenzaamheid. Zo is er bijvoorbeeld op Facebook een groep die speciaal voor jonge weduwe is opgericht. Natuurlijk kun je je ook aanmelden bij forums of groepen die gaan over andere dagelijkse onderwerpen die jou interesseren.

Vertellen wat je dwarszit geeft je lucht en roept begrip van medestanders op. Met compassie luisteren naar en reageren op een ander kan de start van een vriendschap zijn. Luisteren en het tonen van compassie en mildheid openen nieuwe deuren.

3. Kunstwerken en kunstopdrachten

In tijden van verdriet en eenzaamheid kan creativiteit  troost en afleiding geven. Hoewel het misschien moeite kost in het begin geeft het uiteindelijk nieuwe energie en afleiding.

Als je van nature creatief bent kun je je creativiteit laten stromen en uitdrukking geven aan het proces waar je doorheen gaat.  Behalve afleiding en mooie kunstwerken geeft het nieuw inzicht en nieuwe contacten.  

Creëer een mooi beeldhouwwerk, eigentijds sculptuur of uniek kunstwerk met als thema jouw herinneringen. Of je nu een figuratief, abstract of gestileerd beeld maakt; geef uitdrukking aan jouw eigen en unieke gevoelens. Een eigentijds sculptuur maken creëren of een unieke kunstopdracht door een kunstenaar laten maken in de vorm van een tuinbeeld, sculptuur bij de entree of een  reliëf aan de wand van de woning geeft extra waarde. Moderne sculpturen en kunstwerken van eigentijdse materialen zoals RVS 316, glas en geroest en (corten)staal zijn populair zowel privé als in de openbare ruimte als monumentale kunst.   Bemoei je eens actief met het ontwerp van een grafmonument in combinatie met grafkunst. Als je de verschillende stadia van het grafkunstwerk bewust meemaakt helpt dat bij het afronden van een belangrijke fase. Na de plaatsing van een grafmonument of gedenkteken begint vaak een nieuwe periode.

 

 

 

 

Ook kun je je actief bemoeien met het ontwerpen van een grafmonument. Door betrokken te zijn bij alle stadia van het gedenkteken werk je bewust toe aan de afronding van een fase in je leven. Vaak begint na het plaatsen van de grafsteen of het grafmonument een nieuwe periode.

Een hobby oppakken geeft sowieso afleiding en als je het in groepsverband doet levert het ook nieuwe contacten op

4. Nieuwe mensen

Hoewel je er misschien nog niet aan toe bent is het verstandig om anderen te ontmoeten in informele setting als een vrijwilligerswerk of een sport- of leesclubje. Behalve dat je werkt aan je conditie of een nieuwe hobby ontwikkelt ontmoet je nieuwe mensen en houdt je er leuke contacten aan over.

 

5. Verstrooiing

Als een dierbare met wie je misschien wel lief en leed deelde overlijdt laat dat een gat achter. Het is niet ongebruikelijk dat je daarna gemis ervaart en zelf in een zwart gat kunt vallen. Soms helpt het dan om afleiding en verstrooiing te zoeken. Ben je een meer actief type dan kun je zelf ook nieuwe initiatieven helpen te ontplooien. Hoewel het misschien als een zware last zal voelen breng je dan wel zelf dingen in beweging. Niet alleen geeft het afleiding, het verplicht je ook tot handelen. Het maakt dat je bed uit moet, want men rekent op je. Het zorgt voor nieuwe contacten. Als je regelmatig iets in de agenda hebt staan geeft dat verstrooiing en nieuwe energie. Maak het niet te groot, het kan werkelijk van alles zijn. Van het opnieuw inrichten van je tuin, in het buurthuis actief zijn tot het een mooi herinneringsboek maken!

6. Schrijf het op!

Het schrijven van een dagboek of je gedachten en gevoelens in een brief opschrijven kan opluchtend werken. Die brief kan ook gericht zijn aan je dierbare die is overleden. Alles wat je nog had willen zeggen kun je daarin kwijt. Misschien ken je de film About Schmidt met in de hoofdrol Jack Nicholson. In deze film schrijft Nicholson  na het overlijden van zijn vrouw al zijn gevoelens in brieven gericht aan zijn fosterparents kind van een jaar of 7.

Dit is natuurlijk maar een film met een nogal extreem verhaal, maar toch laat de film zien hoe schrijven over wat er dwars zit of wat je bezig houdt of meemaakt zorgt dat je zaken op een rijtje krijgt en help te verwerken.

Dit artikel wordt u aangeboden door Memorabel Grafmonumenten en Grafkunst

Memorabel Afscheidsmonumenten – Jeroen Stok

Moezelstraat 72

8226LB Lelystad

06-49 351 338

https://www.memorabel.nl/